PENGENALAN
Melayu (ملايو)
merujuk kepada mereka yang bertutur bahasa Melayu (بهاس ملايو)
dan mengamalkan adat resam orang Melayu. Perkataan Melayu mungkin berasal
daripada nama sebuah anak sungai yang bernama Sungai Melayu di hulu Sungai
Batang Hari, Sumatera. Di sana letaknya "Kerajaan Melayu" sekitar
1500 tahun dahulu sebelum atau semasa adanya Kerajaan Srivijaya.
Sehubungan itu, dari segi etimologi, perkataan
"Melayu" itu dikatakan berasal daripada perkataan Sanskrit
"Malaya" yang bermaksud "bukit" ataupun tanah tinggi. Ada
juga sumber sejarah yang mengatakan bahawa perkataan "Melayu" berasal
dari "Sungai Melayu" di Jambi.
Lakonan cerita Hang Tuah
ETIMOLOGI
Istilah "Melayu" ditakrifkan oleh UNESCO pada
tahun 1972 sebagai suku bangsa Melayu di Semenanjung Malaysia, Thailand,
Indonesia, Filipina, dan Madagaskar. Bagaimanapun menurut Perlembagaan
Malaysia, istilah "Melayu" hanya merujuk kepada seseorang yang
berketurunan Melayu yang menganut agama Islam. Dengan kata yang lain, bukan
semua orang yang berketurunan daripada nenek moyang Melayu adalah orang Melayu.
Istilah "Melayu" untuk merujuk kepada nama bangsa
atau bahasa adalah suatu perkembangan yang agak baru dari segi sejarah, iaitu
setelah adanya Kesultanan Melayu Melaka. Walaupun demikian, tidaklah sehingga
abad ke-17 bahawa istilah "Melayu" yang merujuk kepada bangsa semakin
digunakan secara meluas. Sebelum itu, istilah "Melayu" hanya merujuk
kepada keturunan raja Melayu dari Sumatera sahaja.
Penggunaan istilah "Melayu" muncul buat pertama
pada kira-kira 100-150 Masihi dalam karya Ptolemy, Geographike Sintaxis, yang
menggunakan istilah "maleu-kolon". G. E. Gerini menganggap istilah
itu berasal daripada perkataan Sanskrit, iaitu malayakom atau malaikurram, yang
merujuk kepada Tanjung Kuantan di Semenanjung Malaysia. Sebaliknya, Roland
Bradell menganggap tempat itu merujuk kepada Tanjung Penyabung.
Istilah Malaya dvipa muncul dalam kitab Purana, sebuah kitab
Hindu purba, yang ditulis sebelum zaman Gautama Buddha sehingga 500 Masihi.
Dvipa bermaksud "tanah yang dikelilingi air" dan berdasarkan
maklumat-maklumat yang lain dalam kitab itu, para pengkaji beranggapan bahawa
Malaya dvipa ialah Pulau Sumatera.
Istilah "Mo-lo-yu" juga dicatat dalam buku catatan
perjalanan pengembara Cina pada sekitar tahun 644-645 Masihi semasa zaman
Dinasti Tang. Para pengkaji bersependapat bahawa perkataan "Mo-lo-yo"
yang dimaksudkan itu ialah kerajaan yang terletak di Jambi di Pulau Sumatera,
serta juga Sriwijaya yang terletak di daerah Palembang
Penakrifan orang Melayu merupakan satu pekerjaan yang sukar.
Sekiranya menurut penakrifan orang Melayu sebagai orang yang bertutur dalam
Bahasa Melayu, penakrifan ini merangkumi kebanyakan orang di Malaysia,
Indonesia, dan sebahagian dari negeri Thai dan Filipina. Tetapi, di Indonesia
moden, orang Melayu ditakrifkan hanya sebagai salah satu daripada beratus-ratus
kaum/suku di negara itu. Lebih-lebih lagi, warga Indonesia yang dilahirkan
selepas kewujudan negara Indonesia lebih suka mengenali diri mereka sebagai
orang Indonesia dan mengenali bahasa mereka sebagai bahasa Indonesia. Walaupun
demikian, secara amnya terdapat dua jenis penakrifan untuk menentukan sama ada
seseorang itu orang Melayu, Iaitu:
- Penakrifan undang-undang
- Penakrifan antropologi
- Penakrifan undang-undang
Di Malaysia, orang Melayu didefinisikan menurut perlembagaan
dalam pekara 160(2). Menurut perkara ini, orang Melayu ditakrifkan sebagai:
i.
Seorang yang beragama Islam
ii.
Bertutur bahasa Melayu
iii.
Mengamalkan adat istiadat Melayu
Lahir sebelum hari merdeka sama ada di Persekutuan Tanah
Melayu (Malaya) atau di Singapura atau pada hari merdeka, dia bermastautin di
Persekutuan atau di Singapura.
Takrifan undang-undang ini adalah ditetapkan demi keperluan
politik di negara Malaysia. Maka dengan itu, ia adalah tidak menepati hakikat
di mana sebenarnya terdapat juga orang Melayu yang bermastautin di luar
Persekutuan Malaysia. Contohnya di selatan Thailand terdapat juga kelompok
manusia yang bertutur dalam Bahasa Melayu dan mengamalkan budaya orang Melayu.
Penakfifan ini tidak sesuai untuk takrifan kaum Cina yang berbeza pertuturannya
sebaliknya berkongsi tulisan dan adab resam yang sama dikalangan suku kaum-suku
kaum yang berlainan.
Berdasarkan teori antropologi, dikatakan orang Melayu datang
dari Yunan ke Kepulauan Melayu menerusi tiga gelombang yang utama, yang
ditandai dengan perpindahan Orang Negrito, Melayu Proto, dan juga Melayu
Deutro. Berikut adalah huraiannya.
Orang Negrito
Orang Negrito merupakan penduduk paling awal di Kepulauan
Melayu. Mereka diperkirakan ada di sini sejak 1000 SM berdasarkan penerokaan
arkeologi di Gua Cha, Kelantan. Daripada orang Negrito telah diperturunkan
orang Semang yang mempunyai ciri-ciri fizikal berkulit gelap, berambut
keriting, bermata bundar, berhidung lebar, berbibir penuh, serta saiz badan
yang pendek.
Melayu Proto
Perpindahan orang Melayu Proto ke Kepulauan Melayu
diperkirakan berlaku pada 2,500 SM. Mereka mempunyai peradaban yang lebih maju
daripada orang Negrito, ditandai dengan kemahiran bercucuk tanam. Terdapat satu
lagi persamaan antara Melayu Proto dimana dikenali sebagai Melayu Negosiddek
dimana kebanyakan terdapat disebuah pulau yang dikenali sebagai Pinang. Melayu
Negosiddek ini mahir dalam bidang lautan tetapi tidak pandai berenang.
Melayu Deutro
Perpindahan orang Melayu Deutro merupakan gelombang
perpindahan orang Melayu kuno yang kedua yang berlaku pada 1,500 SM. Mereka
merupakan manusia yang hidup di pantai dan mempunyai kemahiran berlayar.
Melayu Proto Nenek Moyang Masyarakat Dunia
Teori Nusantara
Teori ini didukung oleh sarjana-sarjana seperti J.Crawfurd,
K.Himly, Sutan Takdir Alisjahbana dan juga Gorys Keraf. Teori ini adalah
disokong dengan alasan-alasan seperti di bawah:
Bangsa Melayu dan bangsa Jawa mempunyai tamadun yang tinggi
pada abad ke-19. Taraf ini hanya dapat dicapai setelah perkembangan budaya yang
lama. Perkara ini menunjukkan orang Melayu tidak berasal dari mana-mana, tetapi
berasal dan berkembang di Nusantara.
K.Himly tidak bersetuju dengan pendapat yang mengatakan
bahawa Bahasa Melayu serumpun dengan Bahasa Champa. Baginya, persamaan yang
berlaku di kedua-dua bahasa adalah satu fenomena "ambilan".
Manusia kuno Homo Soloinensis dan Homo Wajakensis terdapat
di Pulau Jawa. Penemuan manusia kuno ini di Pulau Jawa menunjukkan adanya
kemungkinan orang Melayu itu keturunan daripada manusia kuno tersebut yakni
berasal daripada Jawa dan mewujudkan tamadun bersendirian.
Bahasa di Nusantara (Bahasa Austronesia) mempunyai perbezaan
yang ketara dengan bahasa di Asia Tengah (Bahasa Indo-Eropah).
Sumber: Sejarah Asal usul Melayu
Top online casino site: slot machines, jackpot slots - Lucky Club
ReplyDeleteWelcome to Lucky Club Casino, the place where you luckyclub.live can experience the excitement of Las Vegas. Bet on thousands of games, compete in leagues, and win big.