NILAI ILMU DAN MAKLUMAT
Karya yang Dipilih: Hikayat Abdullah
Karya yang Dipilih: Hikayat Abdullah
Dari segi
istilah, ilmu merupakan pengetahuan,
kepandaian atau kajian tentang sesuatu perkara (mampu menafsir, menganalisa,
mengolah maksud yang tersirat dan tersurat disebalik maklumat serta berupaya
mengemukakan maklumat baru). Maksud maklumat dari segi istilah ialah
pemberitahuan, makluman, keterangan atau pengumuman(Kamus Dewan Edisi Keempat, 2010). Nilai ilmu dan maklumat ini
adalah sama mengikut bahasa Arab. Menurut bahasa Arab, perkataan ilmu adalah sama dengan maklumat iaitu Alima bererti mengetahui manakala Al-ilmu bererti pengetahuan. Melalui penggabungan kedua-dua
perkataan ini, dalam bahasa Melayu ia disebut sebagai ilmu pengetahuan.
Definisi Ilmu Jampi
Dalam konteks masyarakat Melayu, Harun
Mat Piah (1989) menjelaskan bahawa jampi ialah semua jenis pengucapan sama ada
dalam bentuk prosa atau puisi yang mengandungi tujuan dan konotasi magis,
pengubatan dan perbomohan. Jampi dalam erti kata lain disebut juga sebagai
mantera, serapah, sembur, puja, seru, tangkal dan lain-lain lagi. Haron Daud
(2001) pula menyatakan bahawa jampi ialah semua jenis pengucapan dalam bentuk
puisi atau bahasa berirama yang mengandungi unsur magik dan diamalkan oleh
orang tertentu, terutama bomoh dengan tujuan kebaikan atau sebaliknya.
Menurut Mana Sikana
(1996), jampi bukan hanya sekadar penglahiran perasaan seperti puisi. Ia
mempunyai hubungan dengan kejiwaan dan sistem kepercayaan. Jampi juga dikatakan
sesuatu yang dibaca untuk memberi kesaktian terutamanya dalam bidang perubatan.
Pawang sebagai pembaca jampi adalah manusia yang luar biasa dan disifatkan
sebagai manusia perantaraan makhluk dengan Khaliq atau supernatural.
Dalam konteks masyarakat Melayu, Harun Mat Piah (1989) menjelaskan bahawa
jampi ialah semua jenis pengucapan sama ada dalam bentuk prosa atau puisi yang
mengandungi tujuan dan konotasi magis, pengubatan dan perbomohan. Jampi dalam
erti kata lain disebut juga sebagai mantera, serapah, sembur, puja, seru,
tangkal dan lain-lain lagi. Haron Daud (2001) pula menyatakan bahawa jampi
ialah semua jenis pengucapan dalam bentuk puisi atau bahasa berirama yang
mengandungi unsur magik dan diamalkan oleh orang tertentu, terutama bomoh
dengan tujuan kebaikan atau sebaliknya.
Menurut Mana Sikana (1996), jampi bukan hanya sekadar penglahiran perasaan
seperti puisi. Ia mempunyai hubungan dengan kejiwaan dan sistem kepercayaan.
Jampi juga dikatakan sesuatu yang dibaca untuk memberi kesaktian terutamanya
dalam bidang perubatan. Pawang sebagai pembaca jampi adalah manusia yang luar
biasa dan disifatkan sebagai manusia perantaraan makhluk dengan Khaliq atau supernatural.Dalam karya agung Hikayat
Abdullah, terdapat beberapa contoh penggunaan ilmu jampi.
Maka
apabila sangatlah ia hendak merempuh kandang itu rupanya, maka diambil oleh
pawang itu sedikit batang pisang dibaca-bacakannya, kulihat dicampakkannya ke
dalam kandang itu. Maka berhentilah ia sebab merebut makanan itu.
(Hikayat Abdullah: 54)
Penggunaan Ilmu Jampi Dalam
Masyarakat Melayu
Jampi merupakan susun kata yang dipercayai dapat memberi kesan ke atas
perkara tertentu yang dihajati. Contohnya untuk menyembuhkan penyakit, air,
minyak atau bahan tertentu yang dijampikan dan digunakan sama ada dengan
menyapukan ke tempat yang sakit atau dimandikan untuk menyembuhkan penyakit.
Jampi juga digunakan oleh orang dahulu kala dalam melakukan amalan harian
seperti ketika mandi, ketika menyikat rambut, ketika keluar rumah dan
sebagainya sama ada bertujuan untuk kecantikkan, keselamatan dan sebagainya.
Harun Daud (2001) telah menggariskan beberapa
ciri yang perlu dimiliki jampi:
i.
Berupa
teks ucapan yang terbina daripada kata-kata atau ayat dalam bentuk puisi atau bahasa
berirama.
ii.
Isi teks
mengandungi konotasi magik atau berkaitan dengan kuasa luar biasa.
iii.
Kata-kata
atau ayat yang membina teks itu diperoleh melalui perguruan atau penurunan
secara ghaib dan diyakini sepenuhnya.
iv.
Mempercayai
dan yakin serta diamalkan secara bersungguh-sungguh dengan memenuhi
syarat-syarat dan mematuhi pantang larang yang ditetapkan.
v.
Digunakan
dengan tujuan tertentu sama ada untuk kebaikan atau keburukan.
Jenis-Jenis
Jampi
Harun Mat Piah (1989) telah membahagikan ilmu jampi kepada empat jenis
berdasarkan fungsi jampi tersebut dalam kehidupan masyarakat pada waktu
tersebut. Antaranya ialah
i.
Pakaian
diri.
ii.
Pembantu
dalam pekerjaan.
iii.
Perubatan
dan perbomohan.
iv.
Kegunaan
dalam upacara.
Definisi Ilmu Pengasih
Ilmu Pengasih merupakan
ayat yang dibaca bertujuan supaya orang lain menyukai diri orang yang membaca
ayat pengasih tanpa mengira dari segi hubungan atau layanan mereka terhadap
pengamal ayat pengasih ini. Penggunaan ilmu ini bertujuan supaya orang lain
menyenangi dan berasa tenang apabila berhadapan dengan orang yang mengamalkan
ilmu pengasih ini. Ilmu pengasih banyak diamalkan oleh orang yang mempercayai
ilmu karut namun ada juga yang diamalkan oleh sesetengah orang yang kuat
agamanya, kerana ayat pengasih ini terdapat dua kategori iaitu jenis yang haram
diamalkan dan jenis yang halal diamalkan mengikut syarat-syarat yang ditetapkan
oleh agama.
Penggunaan Ilmu Pengasih Dalam
Masyarakat Melayu
Ilmu pengasih yang diamalkan oleh masyarakat Melayu berperanan untuk
menjadikan pemakainya dikasihi oleh orang tertentu dan orang ramai di sesuatu
tempat yang dikenakan imu ini. Ilmu pengasih digunakan secara meluas untuk
mencari pasangan mahupun memiliki seseorang yang dihajati atau digilai.
Pengamal ilmu pengasih ini biasanya akan
menguasai semangat, jiwa dan perasaan orang yang dihajati itu sama ada melalui
penyeruan rohnya secara lembut, cara paksaan dengan menggunakan jin untuk
memaksa mangsa datang menemui pengamal atau secara paksaan langsung.
Ilmu Firasat
Maksud Firasat
dari segi Islam ialah perasaan atau gerakan hati yang benar atau tepat kerana mendapat
pimpinan dari Allah SWT. Sabda Rasulullah: “Takutlah olehmu firasat orang
mukmin kerana ia memandang dengan cahaya
Allah.” (Hadis Riwayat At Tarmizi). Dari segi istilah, ilmu firasat
ialah pengetahuan mengenai tanda-tanda pada muka (badan dll) untukk mengetahui
kelakuan atau nasib orang (Kamus Dewan
Edisi Keempat, 2010). Di bawah ialah contoh yang menggambarkan Hikayat
Abdullah menceritakan mengenai ilmu firasat pada zaman dahulu.
"Jikalau
diusiknya sahaja kota ini, nescaya banyaklah orang mati, karena ada beberapa
banyak jin syaitan dalam kota itu."
(Hikayat
Abdullah, 41).
Maka
sebab sangka itu menjadi banyaklah orang bermimpi berjenis-jenis dan yang ada
konon ditampar syaitan, muntah-muntah darah lalu mati, dan yang sakit
berjenis-jenis penyakit.
(Hikayat
Abdullah: 45).
Ilmu Pendukunan
Menurut Kamus
Dewan Edisi Keempat (2010), dukun ialah orang yang mengubat orang sakit atau
memberi ubat cara kampung atau tradisional dengan menggunakanbacaan jampi
serapah dan sebagainya. Dukun juga turut dikenali dengan panggilan bomoh dan
pawang. Manakala definisi ilmu pendukunan ialah yang mengenai atau berkaitan
dengan pengubatan cara kampung atau tradisional, yang berkaitan dengan ilmu
dukun, di rantau sebelah sini, gejala dan kegiatan perbomohan atau sudah
menjadi rempah dalam kehidupan. Namun demikian, dalam Islam ilmu pendukunan
adalah sesuatu yang haram. Hal ini dapat dibuktikan dengan sabda Rasulullah
SAW, “ Barangsiapa mendatangi tukang ramal lalu menanyakan kepadanya tentang
sesuatu perkara dan dia mempercayainya, maka solatnyanya tidak diterima selama
empat puluh hari”. (HR. Muslim).
Dalam karya agung Hikayat Abdullah,
terdapat masyarakat pada zaman dahulu yang menggunakan ilmu pendukunan ini.
Mereka menggunakan ilmu pendukunan untuk tujuan yang tertentu. Dukun yang
mengamalkan ilmu pendukunan yang mengamalkan bacaan jampi ini dikenali sebagai
pawang. Di bawah ialah contoh petikan teks yang menunjukkan penggunaan ilmu
jampi dalam Hikayat Abdullah.
Syahadan,
maka adalah pada masa itu, dalam Melaka datang seorang, iaitu datang dari
Terengganu, bernama Pawang Gajah. Maka asalnya ia orang Kedah yang tau pada
ilmu gajah dan berbagai-bagai ubatan.
(Hikayat
Abdullah: 51).
Maka
sebab itu maka serba bangsa pun ada meminta ubat-ubatan dan hikmat-hikmat dan
tangkal-tangkal kepadanya.
(Hikayat Abdullah: 55).
Ilmu Pengasih
Ilmu Pengasih merupakan ayat yang dibaca bertujuan supaya orang lain
menyukai diri orang yang membaca ayat pengasih tanpa mengira dari segi hubungan
atau layanan mereka terhadap pengamal ayat pengasih ini. Penggunaan ilmu ini bertujuan
supaya orang lain menyenangi dan berasa tenang apabila berhadapan dengan orang
yang mengamalkan ilmu pengasih ini. Ilmu pengasih banyak diamalkan oleh orang
yang mempercayai ilmu karut namun ada juga yang diamalkan oleh sesetengah orang
yang kuat agamanya, kerana ayat pengasih ini terdapat dua kategori iaitu jenis
yang haram diamalkan dan jenis yang halal diamalkan mengikut syarat-syarat yang
ditetapkan oleh agama (http://ms.wikipedia.org/wiki/Ayat_pengasih).
Namun
demikian, dalam Hikayat Abdullah
tidak dinyatakan bahawa masyarakat pada zaman tersebut mengamalkan ilmu
pengasih dalam kehidupan mereka.
Maklumat Tentang Strata Sosial
Stratifikasi
Sosial merujuk kepada satu sistem yang mana terdapat pelbagai kategori manusia
dalam sesuatu masyarakat. Stratifikasi sosial masyarakat Melayu yang
berperingkat jelas telah diperincikan dalam Hikayat Abdullah. Walaupun tidak
dinyatakan dengan jelas, namun masih lagi dapat dikesan kedudukan masyarakat
Melayu pada zaman tersebut.
Dalam
karya tersebut, masyarakat Melayu tradisional dibahagikan kepada dua golongan
atau kumpulan iaitu golongan pemerintah dan golongan diperintah. Golongan
pemerintah dan diperintah masing - masing terbahagi pula kepada beberapa
kelompok yang lebih kecil bercirikan taraf, kedudukan, dan peranan yang dapat
dimainkan dalam masyarakat.
Peniaga
Peniaga merupakan salah satu golongan yang termasuk dalam
strata sosial dalam Hikayat Abdullah. Berdasarkan Hikayat Abdullah, didapati
bahawa golongan peniaga adalah paling ramai wujud pada zaman tersebut.
Kewujudan para peniaga ini telah melahirkan ramai golongan orang kaya. Di bawah
ialah contoh yang menunjukkan golongan peniaga terdapat dalam strata sosial
dalam Hikayat Hang Tuah.
Hatta
dengan beberapa lamanya ia di sana pekerjaannya sambil berniaga sambil mengajar
orang-orang hulu itu daripada hal mengaji dan sembahyang dan sebagainya darihal
perkara agama Islam.
(Hikayat
Abdullah: 7)
Orang Kaya
Orang kaya merupakan golongan strata sosial yang berada
di atas golongan peniaga. Golongan ini yang akan membantu golongan peniaga
melariskan hasil jualan mereka. Kebanyakan golongan orang kaya ini juga
merupakan golongan peniaga. Dalam Hikayat Abdullah, golongan ini juga tergolong
dalam strata sosial pada zaman tersebut. Di bawah ialah contoh petikan teks
yang menunjukkan golongan orang kaya yang terdapat pada zaman tersebut.
Maka
banyaklah mereka itu yang menjadi kaya sebab berniaga dalam Melaka.
(Hikayat
Abdullah: 27)
Pedagang
Maka
adalah pada masa itu negeri Melaka pun dalam sentosanya dan dagang pun terlalu
banyak keluar masuk, datang daripada segala pihak negeri, berniaga ke Melaka.
(Hikayat Abdullah,
50)
Raja/Sultan
Raja/sultan merupakan golongan yang berada di kedudukan
paling atas dalam strata sosial masyarakat Melayu. Golongan sultan merupakan
golongan yang paling dihormati dan rakyat perlu menunjukkan taat setia yang
tinggi terhadap sultan. Mereka tidak boleh menderhakai raja/sultan kerana
mereka adalah golongan tertinggi.
Sebermula,
maka segala orang Melaka daripada empat bangsa orang pun terlalu sangat kasih
dan setuju berajakan Tuan Farquhar itu.
(Hikayat Abdullah:
51)
MASYARAKAT
Masyarakat
Melayu mempunyai adat dan istiadat yang
perlu dipatuhi. Dalam Hikayat Abdullah, terdapat banyak adat istiadat yang
digambarkan dan digunakan oleh masyarakat Melayu pada zaman dahulu. Di bawah
ialah contoh petikan teks yang terdapat dalam Hikayat Abdullah.Adat istiadat
merupakan salah satu kepentingan utama dalam masyarakat Melayu. Adat istiadat
ini dijadikan pegangan yang kukuh kerana adat ini melambangkan maruah
orang-orang Melayu.Adat secara umumnya didefinisikan sebagai suatu aturan dan
cara hidup. Ianya mencerminkan segala perbuatan yang adakalanya dilakukan
setiap hari ataupun musim sama ada berpandukan bulan atau tahun. Itu ialah
perkara yang selalu difahami khalayak berkenaan dengan adat. Suatu perkataan
yang sinonim dengan adat ialah budaya. Walaupun dari aspek bunyinya ia berbeza,
tetapi dari segi pengertiannya, ia adalah konsep yang saling bergantung dan
sama.
Adat
seperti yang didefinisikan tadi ialah cara hidup iaitu tingkah laku,
kepercayaan dan sebagainya. Adat bersifat maya iaitu tidak dapat dilihat. Ia
timbul daripada suatu pemikiran berkenaan cara hidup dan tidak dizahirkan.
Apabila ianya dizahirkan dan dapat dilihat perlaksanaanya, misalnya kita
melihat adat bercukur, adat bersanding dan sebagainya, itu sudah menjadi suatu
budaya. Maknanya, budaya ialah suatu bentuk perlakuan yang mencerminkan adat
sesuatu masyarakat itu. Dalam Hikayat Abdullah, terdapat banyak adat istiadat
yang digambarkan dan digunakan oleh masyarakat Melayu pada zaman dahulu. Di
bawah ialah contoh petikan teks yang terdapat dalam Hikayat Abdullah.
Bermula,
adapun adat menjualkan anak itu bukannya seperti orang menjual hamba, melainkan
namanya sahaja, sewang atau lima enam duit, maka duit itu diambil oleh ibu
bapanya, dibelikannya penganan atau barang-barang makanan, dimakankannya.
(Hikayat
Abdullah: 15)
Sebagai
lagi, maka adalah adat apabila seorang melepaskan anaknya mengaji, maka
datanglah ibu atau bapa budak yang akan mengaji itu dahulu menyembah guru itu
serta membawakan sirih secerana dan penganan sedulang bersama-sama dengan budak
yang hendak mengaji itu serta ibu bapanya ...
(Hikayat
Abdullah: 24)
Setelah
esoknya, dijemputkan pula segala orang-orang itu diberi makan minum. Setelah
membaca doa selamat, maka adalah sudah sedia tukang sunatkan orang itu. Maka
setelah sudah disunatkan itu, maka tujuh hari lamanya baharu mandi, kemudian
boleh berjalan.
(Hikayat
Abdullah: 26)
Adat Temenggong
Adat Temenggung merupakan undang-undang adat Minangkabau
yang diamalkan di Negeri-Negeri Melayu (pada asalnya bermula daripada
Kesultanan Melayu Melaka sebelum diwarisi turun temurun oleh negeri-negeri
Melayu yang lain) kecuali Negeri Sembilan yang mengamalkan Adat Perpatih. Adat
Temenggong merupakan sistem sosiobudaya peribumi tentang pemilikan, pewarisa
dan kepimpinan yang terdapat dalam masyarakat yang mengamalkan sistem dwisisi.
Menurut Lagenda, pengasas adat ini ialah Datuk Temenggung atau datuk
Ketumanggupan yang telah berselisih faham dengan abangnya Datuk Perpatih Nan
Sebatang, lalu membawa diri dari kampung asalnya yang terletak di kawasan
pedalaman ke kawasan pesisir. Di situlah Datuk Temenggung telah menubuhkan
sebuah petempatan sendiri dan memperkenalkan sistem undang-undang baru yang
kemudiannya dikenal sebagai adat temenggung.
Sebermula
maka kemudian daripada bapaku itu tinggal di Sungai Baru beberapa lamanya, maka
segala adik kakak bapaku yang di dalam negeri Melaka terlalu sangat sukacita
hendak mengahwinkan akan dia dalam Melaka. (Hikayat Abdullah: 8)
Dalam adat
temenggong, kaum wanita akan tinggal bersama keluarga suami setelah berkahwin.
Di bawah ialah contoh dialog yang menunjukkan adat temenggong dalam hikayat
Abdullah.
Syahadan,
maka bondaku pun duduklah bersama-sama dengan nenekku itu serumah sebab pada
masa itu bapaku sudah berlayar pergi berniaga ke Siak karena perniagaan terbuka
dalam negeri Siak.
(Hikayat
Abdullah: 16)
Adat Perpatih
Adat Perpatih berasal dari tanah Minangkabau, Sumatera,
diasaskan oleh seorang pemimpin Minang bernama Sutan Balun yang bergelar Dato'
Perpatih Nan Sebatang. Adat ini adalah amalan dan peraturan hidup yang
ditentukan bagi masyarakat Minangkabau yang rata-ratanya adalah petani ketika
itu. Tidak ada tarikh yang tepat dicatatkan bila adat ini diwujudkan. Tetapi
Adat Perpatih telah dibawa ke Semenanjung Tanah Melayu (Semenanjung Malaysia)
oleh perantau-perantau Minangkabau pada abad ke 14 Masehi. Sistem hidup yang
berpandukan kepada Adat Perpatih ini dipegang dan diamalkan oleh Masyarakat
Melayu di negeri Sembilan terutama di daerah-daerah Kuala Pilah, Jempol,
Rembau, Jelebu dan Seremban di kawasan Lenggeng dan Pantai serta daerah Tampin
sehingga ke daerah Naning di Melaka. Namun demikian, dalam Hikayat Abdullah, penulis tidak menggambarkan penggunaan adat
perpatih pada zaman dahulu.
Kesimpulan
Karya agung
ialah karya yang berjaya meninggalkan kesan seni, budaya dan pemikiran yang
luar biasa dalam tamadun atau tradisi sesuatu bangsa. Karya itu dianggap
sebagai warisan bangsa dalam eti kata bahawa ia mewakili “minda” dan pengalaman
bersama (kolektif) bangsa itu sepanjang zaman sebagaimana yang dipancarkan
dalam sistem kepercayaan, falsafah hidup, tradidsi/konsep ilmu, adat, bahasa,
seni, dan pekerti budaya dan sosial yang membentuk citra atau identiti
ketamadunan bangsa itu.
Warisan
yang ditinggalkan oleh kesusasteraan Melayu tradisional dan inilah “kerangka”
yang kita gunakan dalam Pengenalanini untuk mentakrifkan makna Karya Agung
Melayu. Perhatian kita tertumpu kepada usaha untuk mengkaji ciri kewarisan atau
nilai ketamadunan yang terkandung dalam kesusasteraan Melayu tradisional.
Takrif ini tidak termasuk karya kesusasteraan Melayu sezaman yang tentunya
sedang menciptakan “tradisi”nya yang tersendiri berdasarkan warisan yang telah
ditinggalkan itu.
Dapatlah
kita katakan bahawa salah satu ciri penting keagungan karya Melayu terletak
pada ketamadunan ilmu yang dipancarkan oleh sesebuah karya itu. Kita mendapat
gambaran yang jelas bahawa “yang empunya ceritera”, iaitu pengarang sastera
tradisional Melayu, memperlihatkan keupayaan dan keterbukaan “minda”nya untuk
menyerap “ilmu” dan nilai baru, yang dipelajari daripada Islam(al-Quran dan
Hadith), untuk menilai dan memperkukuhkan tradisi bangsanya.
Mantera
mula dipertentangkan dengan doa, berguru kepada “orang pertapa” dipertentangkan
dengan berguru kepada syeikh/makhdum syariah atau tasawuf, adat dan tradisi
keadilan Melayu digandingkan atau diperkukuhkan dengan keadilan menurut hukum
Allah, petua orang tua-tua diselaraskan dengan prinsip syariah, Hadith dan
ajaran al-Quran, perspektif/kosmologi bertauhidan menggantikan kepercayaan
animisme, politeisme dan pantiesme. Inilah proses perkembangan ilmu yang
dipaparkan dalam Karya Agung Melayu.
Rujukan
Hamzah
Hamdani dan Siti Aisah Murad (2004). Kesusasteraan
Melayu Moden (1920-1940). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Harun
Mat Piah (1989). Puisi Melayu
Tradisional: Satu Perbincangan Genre dan Fungsi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Haron
Daud (2001). Mantera Melayu: Analisis
Pemikiran. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.
Mana
Sikana (1996). Falsafah dan Seni Kreatif
Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Jihaty Abadi, Azran Rahman & Amida
Abdulhamid (1979). Sari Sejarah
Kesusasteraan
Melayu-Indonesia
(Tradisi & Moden). Kuala Lumpur: Penerbitan Adabi Sdn.Bhd.
Kassim Ahmad (peny.) (1981). Kisah Pelayaran Abdullah . Kuala Lumpur
: Penerbit Fajar
Bakti Sdn. Bhd.
Kamus Dewan Edisi Keempat (2010). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Li Chuan Siu (1972). Iktisar Sejarah Kesusasteraan Melayu Baru
1830-1945. Kuala Lumpur:
Penerbitan Pustaka
Antara.
Mana Sikana (1996).
Falsafah dan Seni Kreatif Melayu.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Rahmam Shaari dan Nurazmi Kuntum (1984).
Kesinambungan Sastera Melayu Puisi dan
Prosa.
Kuala Lumpur : Pustaka Antara Sdn. Bhd.
Zahir bin Ahmad, Mohd Taufik bin Mohd
Balwi, Madiawati binti Mustaffa (2007). Wacana
Persuratan
Melayu. Kuala Lumpur : Akademi Pengajian Melayu Universiti
Malaya.
Definisi Ilmu Pengasih.
Diperoleh pada 25 Mac 2013 daripada
Definisi Ilmu Pengasih.
Diperoleh pada 25 Mac 2013 daripada http://ms.wikipedia.org/wiki/Ayat_pengasih.
Munsyi
Abdullah. Diperoleh pada 23 Mac 2013 daripada http://www.scribd.com/doc/94638450/LATAR-BELAKANG-DAN-SEJARAH-MUNSYI-ABDULLAH.
No comments:
Post a Comment